آشنایی با بیماری های شبکیه چشم و درمان آن

آشنایی با بیماری های شبکیه چشم

بیماری های شبکیه چشم چیست؟

آشنایی با بیماری های شبکیه چشم و درمان آن، شبکیه چشم بخش مهمی از چشم ما را تشکیل میدهد.هرگونه اختلال در بینایی ممکن است به دلیل بروز بیماری های شبکیه باشد .عدم درمان این بیماری ها ممکن است در دراز مدت منجر به افت شدید بینایی و در نهایت کوری گردد.بیماری های شبکیه ممکن است به دلیل کهولت سن، ضربه به چشم  و یا در بیماران دیابتی و  همچنین به دلیل سابقه خانوادگی ایجاد گردد.

پارگی چشم یکی از شایعترین بیماری های شبکیه چشم می باشد.

آشنایی با بیماری های شبکیه چشم

انواع بیماری های شبکیه چشم

پارگی شبکیه 

پارگی شبکیه چشم با منقبض شدن لایه پاک کننده چشم ( زجاجیه) و کشش این لایه بر روی شبکیه چشم اتفاق می‎ افتد که این بیماری اغلب با علائمی مانند دیدن لکه های متحرک اتفاق می ‎افتد.

 جدا شدگی شبکیه 

جدا شدن شبکیه با وجود مایع در زیر شبکیه تعریف می ‎شود که این حالت معمولا هنگام عبور مایعات از پارگی شبکیه اتفاق می ‎افتد و باعث می ‎شود شبکیه از لایه های بافت زیرین خود بلند شود.

رتینوپاتی دیابتی 

در صورت ابتلا به دیابت، رگ های خونی ریز (مویرگ ) موجود در قسمت پشتی چشم ممکن است باعث نشت مایعات در داخل و زیر شبکیه شوند که این امر باعث تورم شبکیه شده و موجب تاری دید فرد می ‎شود و همچنین در این گونه موارد ممکن است مویرگ ها دچار خونریزی شوند که این امر، بینایی فرد را متزلزل خواهد کرد.

غشای اریپتینال

غشای اریپتینال یک غشای ظریف است که با ایجاد شدن بر روی شبکیه چشم موجب بروز مشکل در بینایی فرد می ‎شود که در این وضعیت اشیاء تار و یا کج به نظر می ‎رسند.

انحطاط مکیولار 

این بیماری، نقصی کوچک در قسمت پشتی چشم است که این انحطاط ممکن است در اثر کشش غیرطبیعی بین شبکیه و زجاجیه ایجاد شود و می‎تواند موجب آسیب دیدگی چشم شود. در این بیماری مرکز شبکیه دچار مشکل می ‎شود و این امر باعث ایجاد علائمی مانند تاری دید مرکزی و یا نقطه کور در مرکز میدان بینایی خواهد شد . این بیماری شامل دو نوع مرطوب و خشک است که بسیاری از افراد در ابتدا به نوع خشک این بیماری دچار می‎ شوند و بعد ها این بیماری در هر دو چشم و یا یکی از چشم ها به نوع مرطوب آن پیشرفت خواهد کرد.

رتینیت پیگمنتوزا

این بیماری یک بیماری انحطاط کننده است که بر شبکیه چشم تاثیر می ‎گذارد.

درمان بیماری های شبکیه چشم

درمان بیمار شبکیه چشم ممکن است پیچیده و گاها فوری باشد. گزینه ها عبارتند از:

جراحی لیزر

کوچک شدن رگ های خونی غیر طبیعی

یخ زدگی

تزریق هوا یا گاز به داخل چشم

-فرو رفتگی سطح چشم

-تخلیه و جایگزینی مایعات موجود در چشم

تزریق دارو به چشم

کاشت پروتز شبکیه

بیشتر بخوانید:متخصص چشم پزشکی کیست؟

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.