درمان خشکی واژن و علائم آن

درمان خشکی واژن و علائم آن

درمان خشکی واژن و علائم آن

درمان خشکی واژن چگونه است؟ چه علائمی دارد؟ یکی از بیماری های شایع در دوران یائسگی و بعد از یائسگی را می توان خشکی واژن نامید.این بیماری به دلایل مختلفی و در هر سنی شایع است. خشکی واژن به معنای نازک شدن دیواره واژن و ملتهب شدن آن به دلیل کاهش هورمون استروژن یا ابتلا به برخی بیماری ها و عفونت های زنان می باشد.

به طور طبیعی واژن مایع شفافی را ایجاد می کند که سبب لغزنده و مرطوب شدن واژن می شود. این مایع لایه نازکی در دیواره واژن به وجود می آورد که با کمک هورمون استروژن سبب ایجاد لایه محافظتی سالم، ضخیم و با قابلیت ارتجاعی می باشد.

رطوبت ناحیه تناسلی تاثیر بسیار زیادی بر روابط جنسی فرد خواهد گذاشت و فقدان آن می تواند سبب درد و احساس ناراحتی فرد شود، اما امروزه با پیشرفت های بسیار در حیطه پزشکی جایی هیچ گونه نگرانی نیست زیرا این بیماری قابل درمان است.

علل خشکی واژن چیست؟

لازم به ذکر است، کاهش هورمون استروژن تنها به دلیل یائسگی اتفاق نمی افتد، دلایل متعددی می تواند بر روی این هورمون تاثیر بگذارد و در نهایت سبب خشکی واژن گردد که این دلایل عبارت است از:

  • زایمان و شیردهی
  • درمان سرطان با شیمی درمانی و رادیوتراپی
  • برداشتن تخمدان ها
  • مصرف داروهای ضد استروژن
  • استفاده از دوش واژینال

"<yoastmark

علائم خشکی واژن چیست؟

عموما تمامی افراد تمامی علامت را نداشته و گاها پیش می آید که برخی از افراد علامت دار نیستند اما علائم خشکی واژن شامل:

  • خارش و سوزش واژن
  • التهاب واژن
  • عفونت زنان
  • ایجاد ترشحات غیر طبیعی واژن
  • درد و خونریزی حین رابطه جنسی
  • تکرار ادرار

تشخیص خشکی واژن چگونه است؟

از دیرباز روش تشخیصی مرسوم معاینه بوده است که توسط پزشک متخصص زنان و زایمان انجام می شود. امروزه با وجود آنکه ابتدایی ترین روش تشخیصی معاینه است اما همچنان جز ارکان اصلی تشخیص بیماری ها به شمار می آید. لذا معاینه و گرفتن شرح حال از بیمار در ابتدا می بایست انجام گردد زیرا در تشخیص بیماری بسیار موثر خواهد بود.

روش های درمان خشکی واژن

با پیشرفت علم و تکنولوژی روش های تشخیصی بسیاری برای درمان خشکی واژن وجود دارد که نوع درمان با توجه به علت زمینه ای بیماری و صلاحدید متخصص زنان متفاوت می باشد.

ژل های لوبریکات و مرطوب کننده واژن

اولین روش درمان که می تواند با مرطوب شدن ناحیه واژن کمک نمایید و از درد حین تماس جنسی بکاهد استفاده از ژل های لوبریکات می باشد. همچنین مرطوب کننده های مخصوص واژن وجود دارد که با تداوم استفاده از آن طی هفته می توان از اثرات مرطوب کنندگی آن بهره برد.

ستروژن واژینال

از موثرترین روش های درمانی استروژن واژینال می باشد. این روش درمانی به کاهش هورمون استروژن در زمانی که بدن قادر به تولید آن نیست کمک خواهد کرد. استروژن تا حدودی جذب جریان خون می شود که این میزان بسیار اندک بوده ولی می بایست تحت نظر پزشک مورد استفاده قرار گیرد. از سه طریق می توان استروژن واژینال را دریافت نمود که عبارت است از:

حلقه استرینگ

حلقه استرینگ بسیار منعطف و نرم است که در داخل واژن قرار داده می شود و استفاده از آن به جریان مداوم استروژن کمک خواهد نمود.

قرص واژیفم

قرص واژیفم برای مدتی به صورت دوبار در هفته با کمک اپلیکاتور داخل واژن قرار داده می شود تا در نهایت نیازی به استفاده از این روش درمانی نباشد.

کرم استروژن واژینال

کرم های استروژن واژینال حاوی استروژن بوده و با کمک اپلیکاتور به صورت هفتگی به داخل واژن قرار داده می شود که این امر می تواند به تولید استروژن کمک نماید، جالب است بدانید که استفاده از آن می بایست با تجویز پزشک با دوره زمانی مشخص انجام گردد.

اما نکته ای بسیار مهم این نوع داروها با عارضه ای همچون درد در ناحیه سینه و خونریزی واژن همراه خواهد بود. علاوه بر این استفاده از آن ها برای برخی از افراد ممنوع می باشد که این دسته از افراد عبارت است از:

  • مبتلایان به سرطان و اندومتریوز
  • افراد باردار و شیرده
  • خونریزی واژن به دلیل نامشخص

کربوکسی تراپی

کربوکسی تراپی روشی است که با استفاده از گاز دی اکسید کربن به درمان بسیاری از بیماری ها از جمله خشکی واژن کمک می نماید.

اوزون تراپی

اوزون تراپی یک روش درمانی بسیار موثر با حداقل عوارض همراه است که در درمان خشکی واژن موثر می باشد.

لیزر درمانی

دستگاه های لیزر در حیطه پزشکی کاربرد های بسیاری دارند که در درمان و انجام جراحی های زیبایی و درمانی مورد استفاده قرار می گیرند. لیزر درمانی یک روش کم تهاجمی است که با حداقل عوارض همراه است و در درمان خشکی واژن و جوانسازی واژن بسیار موثر است.

تماس جنسی

با ابتلا به بیماری خشکی واژن برقراری تماس جنسی دردناک و آزردهنده خواهد بود ولی در صورت تداوم رابطه جنسی در فواصل نزدیک می توان به درمان این بیماری کمک نمود. داشتن رابطه جنسی به سلامت بافت واژن و ارتجاعی بودن آن کمک نمود و از پیری مخاط پیشگیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.