آشنایی با علائم پولیپ روده و درمان آن

آشنایی با پولیپ روده و روش های درمان آن

آشنایی با علائم پولیپ روده و درمان آن

پولیپ های روده برجستگی های قارچی شکلی هستند که منشاء آنها پوشش داخلی روده است.این توده ها در قسمتهای مختلف روده بزرگ رشد میکنند و ممکن است خوشخیم یا بدخیم باشند.

پولیپ های روده عموما به سه نوع تقسیم می شوند: پولیپ های هیپر پلاستیک، پولیپ های آدنوما و سندروم های پولی پوزیز

پولیپ های هیپرپلاستیک:
این پولیپ های بسیار شایع هستند، کوچک می باشند وعموما قطر آنها کمتر از نیم سانتی متر است. این پولیپ ها عموما بی خطر و خوش خیم هستند و به ندرت سرطانی می شوند.

پولیپ های آدنوما:
این پولیپ ها نیز بسیار شایع هستند.اغلب کوچک هستند و قطر آنها کمتر از یک سانتی متر می باشد، اما گاهی اوقات بزرگتر می شود. در موارد اندک، این پولیپ ها سرطانی می شوند. در صورتی که این پولیپ ها سرطانی شود، تغییر درعرض چندین سال حاصل می شود.

سندروم های پولیپوزیز:
سندروم های پولیپوزیر گروهی از بیماری های موروثی به حساب می آیند. این بیماری ها شامل موارد زیر می باشند: پولیپوز آدنوماتوز فامیلیال (FAP)، سرطان روده بزرگ غیر پولیپی ارثی (HNPCC)، سندروم لینچ، سندروم گاردنر، سندروم تورت، سندروم پوتز جگرز، سندروم پولیپوز جوانان و پولیپوز هیپرپلاستیک. این سندروم بسیار نادر هستند و در جوان ها مشاهده می شود و اغلب باعث ایجاد تعداد زیادی پولیپ روده می شود که احتمال سرطانی شدن آنها زیاد است.

علائم پولیپ روده چیست؟

خونریزی از مقعد
تغییر رنگ مدفوع
دردهای شکمی
تغییر در دفع مدفوع
تهوع یا استفراغ
کم خونی ناشی از فقر آهن

روش های تشخیص بیماری

کولونوسکوپی: بهترین آزمایش برای تشخیص پولیپ ها و سرطان روده است. در صورت پیدا شدن پولیپ، پزشک فورا آنها را خارج می سازد یا برای تحلیل از آنها بافت برداری می کند.
کولونوسکوپی مجازی ( کولونوگرافی CT): یک آزمایش کم تهاجمی است که برای مشاهده روده شما در آن از تصویربرداری سی تی اسکن بهره برده می شود. مراحل آماده سازی روده در این آزمایش شبیه آزمایش کولونوسکوپی است. در صورت پیدا شدن پولیپ، برای خارج سازی پولیپ به کولونوسکوپی نیاز است.
سیگموئیدوسکوپی انعطاف پذیر: در این آزمایش یک لوله چراغ دار باریک وارد مقعد می شود تا مقعد و یک سوم پایانی روده بزرگ (سیگموئید) را معاینه کند. در صورت پیدا شدن پولیپ روده بزرگ، برای خارج ساختن آن به کولونوسکوپی نیاز است.

درمان پولیپ به چه صورت است؟

خارج سازی پولیپ در طول غربالگری: بسیاری از پولیپ ها را می توان با انبر بافت بردارییا حلقه سیمی خارج ساخت. برای کمک به بهتر انجام شدن این کار می توان مایعی زیر پولیپ روده تزریق کرد تا پولیپ از دیواره روده جدا شود و پولیپ راحت تر خارج شود، در صورتی که پولیپ بیشاز 2 سانتری متر طول داشته باشد، اینکار انجام می شود.
جراحی کم تهاجمی: پولیپ هایی که بسیار بزرگ هستند و نمی توان در طول غربالگری به راحتی به آنها دسترسی داشت معمولا از طریق جراحی کم تهاجمی خارج می شود.
خارج سازی روده و مقعد: در صورتی که مبتلا به سندروم ارثی نادری مثل پولیپ آدنوماتوز خانوادگی(FAP) هستید، برای خارج سازی روده و مقعد به جراحی نیاز دارید (پروکتوکولکتومی کلی).

بیشتر بخوانید:بهترین متخصص گوارش و کبد در شیراز به همراه آدرس و تلفن متخصصان پولیپ

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.