التهاب قرنیه چیست و چگونه درمان میشود؟

التهاب قرنیه چشم چیست و چگونه درمان میشود؟

آشنایی با علل التهاب قرنیه چشم

قرنیه به عنوان خارجی ترین لایه چشم میتواند چشم را در برابر ورود میکروب و بیماریها حفظ کند.این بخش ممکن است بر اثر عواملی ملتهب شود که این التهاب میتواند عفونی یا غیر عفونی باشد.این التهاب مردمک و عنبیه را می پوشاند.استفاده مداوم از لنزهای تماسی و یا برخورد یک جسم خارجی میتواند منجر به ایجاد این بیماری گردد. این بیماری دردناک است و می تواند باعث ایجاد مشکلاتی در دید چشم ها گردد و آن ها را نسبت به نور حساس میکند.

علائم آن شامل:

قرمزی چشم
درد و خارش در چشم
تغییرات دید مثل تاری یا ناتوانی در دید
حساسیت به نور
قادر نبودن به باز کردن چشم
ترشح از چشم
اشک ریزش زیاد

التهاب قزنیه چیست و چگونه درمان میشود؟

دلایل التهاب قرنیه عفونی چیست؟

باکتریها: پسودوموناس آرژینوزا و استافیلوکوک اورئوس شایعترین انواع باکتریهایی هستند که موجب کراتیت باکتریایی می‌شوند. این عمدتا در افرادی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند اتفاق می‌افتد.

قارچها: کراتیت قارچی بوسیله آسپرژیلوس کاندیدا یا فوزاریوم ایجاد می‌شود. همانند کراتیت باکتریایی، کراتیت قارچی هم به احتمال زیاد روی افرادی که کنتاکت لنز استفاده می‌کنند، بیشتر اثر می‌گذارد. البته ممکن است فضای بیرون هم افراد را در معرض این قارچها قرار دهد.

انگلها: یک موجود زنده به عنوان آکانتامبا در افرادی که لنز تماسی دارند بیشتر شایع است. این انگل در فضای بیرون از خانه زندگی م‌کند و بوسیله شنا کردن در دریاچه، پیاده روی در مناطق جنگلی یا خوردن ریختن آب آلوده روی کنتاکت لنز وارد می‌شود. این نوع عفونت به نام التهاب قرنیه آکانتامبا شناخته می‌شود.

ویروسها: کراتیت ویروسی معمولا توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می‌شود که از ورم ملتحمه تا التهاب قرنیه پیشرفت می‌کند.

دلایل التهاب غیرعفونی چیست؟

جراحت چشم همانند خراش
استفاده از کنتاکت لنز به مدت طولانی
استفاده از کنتاکت لنز به هنگام شنا کردن
زندگی در اقلیم آلوده که خطر مواد گیاهی آسیب زننده به قرنیه را بیشتر می‌کند
ضعف سیستم ایمنی
قرار گرفتن در معرض آفتاب یعنی کراتیت نوری
کمبود ویتامین A

روش های درمان التهاب قرنیه چگونه است؟

چگونگی درمان التهاب قرنیه بستگی به علت آن دارد. اگر عفونت داشته باشید برای شما داروها تجویز می‌شود. پزشکتان قطره چشمی، داروهای خوراکی یا هر دو را تجویز خواهد کرد. اینها شامل موارد زیر هستند:

آنتی بیوتیک برای عفونتهای باکتریایی
ضد انگل برای عفونتهای انگلی
ضد قارچ برای عفونتهای قارچی
ضد ویروس برای عفونتهای ویروسی

همه عفونتهای کراتیت به داروها به یک صورت پاسخ نمی‌دهند. آکانتامبا گاهی اوقات در برابر آنتی بیوتیک مقاومت می‌کند بنابراین در صورتی که عفونت برطرف نشده باشد پزشک باید دوباره چشمهای شما را معاینه کند. همچنین داروهای ضد ویروسی نمی‌توانند ویروسی را که موجب عفونت شده باشد به طور کل ریشه کن کنند در نتیجه باید مراقب عود دوباره عفونت باشید.

التهاب قرنیه غیر عفونی نیازی به دارو ندارد. فقط در صورتی که بیماری بدتر شود و تبدیل به عفونت شود دارو تجویز می‌شود. یک چشم بند می‌تواند به حفاظت از ناحیه عفونی کمک کند و فرایند بهبود را بهتر کند.

بیشتر بخوانید:روش های عمل جراحی چشم کدامند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.