تست پاپ اسمیر چیست؟

تست پاپ اسمیر چیست؟

برای درمان و اطلاع از بیماری های مقاربتی زنان ، باید هرچند وقت یکبار برای تست به مطب متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند. این تست بهترین روش برای پیشگیری سرطان دهانه رحم در زنان می باشد.

در تست های پاپ اسمیر ، انواع خاصی از عفونت های ویروسی زگیل HPV تشخیص داده می شود.
PAP Test نوعی غربالگری برای سرطان دهانه رحم می باشد با این تست با بررسی وجود سلول های سرطان و پیشگیری از سرطان انجام می شود. در صورت تشیخص می توان زودتر اقدام نمود و درمان رو شروع کرد.

تست پاپ اسمیر چیست؟

pap test چیست؟

بیشتر زنان از سن 21 سالگی به بعد باید آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند. اگر شرایطی مثل HIV مثبت دارید یا ایمنی بدنتان پایین است باید تعداد تست های پاپ اسمیر را بیشتر کنید.

در افراد بالای 30 سال در صورت داشتن 3 نتیجه خوب از تست های خود که پشت سر هم انجام شده است می توان 5 سال یکبار به پزشک مراجعه کرد. خانم های زیر 30 سال باید هر 3 سال یکبار این تست انجام دهند و خانم های بالای 65 سال  که نتایج‌شان آزمایشاتشان در گذشته رضایت‌بخش بوده است، ممکن است دیگر نیازی به انجام این آزمایش نداشته باشند.

آمادگی های لازم برای انجام آزمایش پاپ اسمیر

اگر در دوران عادات ماهیانه خود هستید بهتر است که بعد از اتمام این دوره به پزشک زنان مراجعه کنید. ، قبل از انجام آزمایش از برقراری رابطه جنسی پرهیز کنید، دوش واژینال و ژل شستشو بانوان استفاده نکنید، در صورتی که استرس دارید ( با اینکه نمونه برداری پاپ اسمیر درد ندارد) می توانید قبل از انجام قرص مسکن مصرف کنید.

روش انجام نمونه برداری پاپ اسمیر

این نمونه برداری ممکن است کمی آزار دهنده باشد ولی در حد 1 دقیقه بیشتر انجام نمی شود. در زمان انجام آزمایش باید به پشت خوابیده، پاها را باز کرده و کف پاها روی رکابی مخصوصی معاینه قرار بگیرد.

متخصص زنان وسیله‌ای به نام اسپکولوم یا آینه‌ی طبی را درون واژن قرار می دهد با این کار واژن به اندازه کافی باز نگه داشته می شود و دسترسی به دهانه رحم ممکن می شود و بعد از آن نمونه های لازم را از سلول های دهانه رحم برداشته می شود.

نکته مهم بعد از نمونه برداری

ضمنا در بعضی موارد محدود، اندکی خون‌ریزی واژینال نیز پس از  تست پاپ اسمیر ایجاد می‌شود. اگر خون‌ریزی در روز بعد هم ادامه داشته باشد، باید موضوع را با پزشک در میان گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.