سیروز کبدی چیست و چگونه درمان میشود؟

سیروز کبدی چیست و چگونه درمان میشود؟

سیروز کبدی چیست؟

کبد بزرگترین غده ی بدن انسان است که در فعالیت های سوخت و ساز بدن از جمله گوارش نقش مهمی ایفا می کند.سیروز کبدی به التهاب شدید کبد گفته می شود که موجب تخریب بافت کبد میشود.در واقع بافت سالم دچار تخریب شدید شده و بافت زخم جای آن را می‌گیرد.

این بیماری به دلیل بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های کبدی مانند هپاتیت و مصرف مداوم الکل رخ می‌دهد.

سیروز کبدی چیست و چگونه درمان میشود؟

علائم سیروز کبدی

به طور کلی شاید فرد مبتلا به این بیماری، علائم و نشانه‌های زیادی را در خود حس نکند. اما گاهی در مراحل پیشرفته‌تر، فرد می‌تواند علامت‌های سیروز کبدی را احساس کند. این‌ علائم شامل موارد زیر هستند:

  • بی‌اشتهایی شدید
  • حالت تهوع
  • خستگی شدید
  • مشاهده ورم در پاها و شکم
  • کاهش وزن
  • افزایش رگ‌های خونی روی پوست
  • از دست دادن نیروی جنسی و بزرگ شدن سینه در مردان
  • خارش پوست
  • گیجی
  • قرمزی کف دست

عوارض سیروز کبدی

فشار خون بالا
تورم شکم و پا
خونریزی
سوء تغذیه
یرقان
بزرگ شدن طحال
انسفالوپاتی کبدی
بیماری استخوانی
عفونت
سرطان کبد

درمان سیروز کبدی

با توجه به نکات گفته شده، گاهی بیماری سیروز کبدی بدون هیچ علائمی در بدن فرد وجود دارد. بنابراین توصیه می‌شود که در چکاپ سالیانه خود بررسی کبد را هم قرار بدهید تا در صورت وجود مشکل، به موقع برای درمان آن اقدام کنید

درمان اعتیاد به الکل
مصرف الکل یکی از دلایل اصلی ابتلا به این بیماری است. پس حتما باید این موضوع را با پزشک خود مطرح کنید تا راهکارهای خوبی را پیش‌روی شما قرار دهد. اصلا جای نگرانی نیست، پزشکان برنامه‌های مناسبی برای ترک آن دارند و با پایبندی به آن‌ها قادر به ترک الکل هستید.

کاهش وزن
تناسب اندام و رسیدن به وزن مناسب، یکی از راه های درمان سیروز کبدی و حتی بسیاری از بیماری‌های دیگر است. معمولا افراد چاقی که الکل مصرف نمی‌کنند را جزو بیماران دارای کبد چرب غیر الکلی به حساب می‌آوریم. در نتیجه شما با داشتن رژیم مناسب و ورزش مداوم برای کاهش وزن و تنظیم قند خون، می‌توانید از گسترش این بیماری جلوگیری کنید.

کنترل هپاتیت
در بین انواع هپاتیت، مدل B و C می‌توانند جزو علل ابتلا به این بیماری باشند. بنابراین متخصصان جهت پیشگیری و درمان سیروز کبدی، استفاده از داروهای ضد ویروس و اینترفرون را پیشنهاد می‌دهند. این داروها به ویروس‌ها حمله کرده و همچنین به قوی‌تر شدن سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

درمان هپاتیت خود ایمنی و سیروز صفراوی
دستگاه ایمنی بدن سیستم پیچیده‌ای دارد و باید مراقب عملکرد آن بود. دقیقا در این دو بیماری، دستگاه ایمنی به کبد حمله کرده و به آن آسیب می‌رساند. در نتیجه موجب به وجود آمدن سیروز کبدی می‌شود. معمولا جهت مقابله با هپاتیت خودایمنی، داروهای استروئیدی تجویز می‌شوند. برای جلوگیری از سیروز صفراوی هم داروهایی مثل اورسودیول کاربرد دارند.

دارو و مکمل‌های جانبی
در ابتدای مطلب علائم و عوارضی مثل خارش، خستگی، گیجی و … را هم ذکر کردیم. پزشکان برای این موارد هم داروهای مناسبی دارند و با تجویز برخی از آن ها به شما در کاهش عوارض کمک می‌کنند. مثلا برای سوء تغذیه و افزایش مقاومت استخون‌ها، مکمل‌های خوبی وجود دارند و بدن را قوی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:گاستریت یا ورم معده چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.