همه چیز در مورد کولونوسکوپی

همه چیز در مورد کولونوسکوپی

همه چیز در مورد کولونوسکوپی

در این محتوا همه چیز را در مورد کولونوسکوپی و کاربرد های آن توضیح می دهیم. کولون و رکتوم بخش های از دستگاه گوارش به حساب می آیند و لوله عضلانی به نام روده بزرگ را تشکیل می دهند.120 تا 150 سانتی متر روده بزرگ را کولون و 15 سانتی متر انتهای روده بزرگ را رکتوم نام گذاری کرده اند.

غذاهای هضم شده توسط روده باریک وارد کولون شده، کولون آب و مواد مغذی آن را جذب می کند و باقی مانده آن را به صورت مدفوع ذخیره و بعد از آن به رکتوم فرستاده و سپس از سوراخ مقعد دفع می شود. Colonoscopy یک آزمایش جهت تشخیص تغییرات یا بیماری یا موارد غیرعادی در روده بزرگ و رکتوم (راست روده) می باشد . این نوع آزمایش برای تشخیص و نمونه برداری پولیپ به کار می رود.

همه چیز در مورد کولونوسکوپی
همه چیز در مورد کولونوسکوپی

عوارض کولونوسکوپی

کولونوسکوپی عوارض زیادی دارد و ممکن بعد از این آزمایش دچار مشکلاتی شوید که در ادامه آن را نام می بریم:

  • واکنش نامطلوب به آرام بخش های استفاده شده در طول آزمایش
  • خونریزی از مکانی که بیوپسی انجام شده و یا پلیپ و سایر بافت های غیر عادی برداشته شده است
  • پارگی در دیواره روده بزرگ و یا رکتوم

چه زمانی آزمایش کولونوسکوپی گرفته می شود؟

برای بررسی روده این آزمایش انجام می گیرد تا پزشک بتواند دلایل درد های شکمی، خونریزی رکتوم، یبوست مزمن، اسهال مزمن و مشکلات دیگر روده را تشخیص بدهد.

برای بررسی سرطان روده بزرگ این آزمایش انجام میگیرد. اگر سن شما بیشتر از 50 باشد و خطر ابتلا به سرطان را داشته باشید ممکن است پزشک آزمایش از روده را بگیرد کولونوسکوپی یکی از گزینه های موجود برای تشخیص سرطان روده بزرگ است.

اگر شما از آن دسته از افراد هستید که قبلا پلیپ داشته اید پزشک برای بررسی های بیشتر این مورد را از شما می گیرد.

بررسی پلیپ های بیشتر: اگر قبلا پلیپ داشتید، پزشک شما ممکن است از Colonoscopy برای بررسی و یا برداشتن پلیپ های اضافی کمک بگیرد. این موضوع به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ کمک می کند.

پولیپ های کولورکتال: پولیپ ها در دیواره داخلی روده بزرگ یا رکتوم رشد می کنند. در مردان بالای ۵۰ سال شایع می باشد. غالب پولیپ ها خوش خیم (غیرسرطانی) می باشند ولی برخی از پولیپ ها (آدنوما) سرطانی می شوند. شناسایی و خارج کردن پولیپ ها، خطر بروز سرطان کولورکتال را کاهش می دهد.

پولیپ های آدنوماتوز فامیلی که ارثی بوده و نادر می باشد و در اثر تغییر در ژن مشخصی به نام APC ایجاد می شود، در این حالت صدها پولیپ در رکتوم و کولون ایجاد می شوند که در صورت عدم درمان در ۴۰ سالگی، سرانجام به سرطان کولورکتال منجر می شوند. این نوع سرطان ۱% از کل موارد سرطان کولورکتال را تشکیل می دهد.

همه چیز در مورد کولونوسکوپی
همه چیز در مورد کولونوسکوپی

نتایج آزمایش کولونوسکوپی

نتیجه منفی :

اگر پزشک نتواند موارد غیر عادی در نتیجه کولونوسکوپی شما پیدا کند، نتیجه منفی در نظر گرفته می شود. اگر به طور متوسط در خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار داشته باشید، پزشک ممکن است توصیه کند چند سال صبر کنید و دوباره آزمایش را تکرار نمایید. اگر باقی مانده و یا موادی در روده شما وجود داشته باشد و مانع از دیده شدن روده گردد، بهتر است آزمایش تکرار گردد.

نتیجه مثبت :

کولونوسکوپی زمانی مثبت در نظر گرفته می شود که پزشک پلیپ یا بافت غیر عادی در روده پیدا کند. بیشتر پلیپ ها به صورت سرطانی نیستند اما برخی از آنها می توانند پیش سرطانی باشند. پلیپی که در طول Colonoscopy از بدن خارج می شود، برای انجام آنالیز به آزمایشگاه فرستاده می شود. بسته به اندازه و تعداد پلیپ ها، ممکن است نیاز به پیروی از یک برنامه غربالگری دقیق تر در آینده داشته باشید.

اگر پزشک شما یک یا دو پلیپ کمتر از ۱۰,۱۶ میلی متری پیدا کند، تکرار آزمایش در هر ۵ الی ۱۰ سال کافی است. اگر پلیپ های شما بزرگتر باشد، پزشک شما ممکن است Colonoscopyدیگری را در هر سه الی پنج سال پیشنهاد کند. این مورد نیز بستگی به فاکتورهای خطر دارد. اگر پلیپ های سرطانی در طول کولونوسکوپی برداشته شود، پزشک شما ممکن است پیشنهاد انجام کولونوسکوپی را در هر سه الی شش ماه یکبار دهد. اگر پلیپ یا سایر بافت های غیر عادی وجود داشته باشد که از طریق Colonoscopy برداشته نشود، ممکن است پزشک تکرار آزمایش را توصیه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.