در مورد عمل توبکتومی یا لوله بستن خانم ها

در مورد عمل توبکتومی یا لوله بستن خانم ها

در مورد عمل توبکتومی یا لوله بستن خانم ها

بستن لوله‌های رحمی در خانم‌ها (عمل توبکتومی) یک عمل جراحی ساده و کم‌خطر است، که پس از انجام این عمل نیازی به استفاده از روش کمکی جلوگیری از بارداری نخواهد بود. در ادامه ما به شما هر آنچه که باید در مورد این عمل بدانید خواهیم گفت.

در این عمل، لوله‌های رحمی فرد بعد از بی‌هوشی عمومی یا بی‌حسی موضعی بسته می‌شود. این کار از رسیدن اسپرم و تخمک به یكدیگر و تشكیل سلول تخم جلوگيری می‌کند. این عمل توسط متخصص زنان، به صورت سرپایی و یا با یک روز بستری در بیمارستان قابل انجام است.

برای اطلاع از پزشکان متخصص زنان و زایمان در شیراز به لینک درج شده مراجعه کنید. در مورد عمل توبکتومی یا لوله بستن خانم ها

در مورد عمل توبکتومی یا لوله بستن خانم هاشیوه‌های جراحی:
بستن لوله رحمی در خانم‌ها معمولاْ به دو روش انجام می‌شود:

1ـ روش شکمی که به سه شکل زیر قابل انجام است:

  • لاپاراسکوپی
  • لاپاراتومی
  • مینی‌لاپاراتومی

در این روش‌ها یک برش (دو تا سه سانتی‌متری) در پایین شکم ایجاد می‌کنند و با برداشتن بخشی از لوله‌های رحمی یا مسدود کردن آن‌ها توسط نخ، حلقه، کلیپس و یا منعقد کردن لوله‌ها با روش الکتروکوآگولاسیون، عمل توبکتومی انجام می‌شود. امروزه در بسیاری از کشورها این عمل به روش لاپاراسکوپی انجام می‌شود.

2ـ هیستروسکوپی:

این روش به کمک هیستروسکوپ انجام می‌شود. هیستروسکوپ یک میله‌ی باریک شبیه به تلسکوپ است که در انتهای آن یک دوربین ویدئویی حساس قرار دارد. این وسیله از طریق دهانه‌ی رحم به داخل رحم فرستاده می‌شود و تصاویر داخل رحم و لوله‌ها رابه وضوح نشان می‌دهد.

نکاتی که قبل از بستن لوله‌های رحمی باید بدانیم؟

اگرچه این روش جزو روش‌های دائم جلوگیری از بارداری طبقه‌بندی می‌شود اما همواره احتمال بازگشت باروری وجود دارد ؛
این روش برای زوجینی که خانواده‌ی خود را از نظر تعداد فرزند کامل نموده و از زندگی باثباتی برخوردارند، مناسب است ؛

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.