علت خارش واژن و راه های درمان آن

علت خارش واژن و راه های درمان آن

علت خارش واژن و راه های درمان آن

قسمت های مختلف بدن ممکن است دچار قرمزی، سوزش و خارش شود، اما اگر این مشکلات در ناحیه ی تناسلی باشد، آزاردهنده تر است، زیرا واژن به خارش و سوزش حساس تر است. حتی خاراندن ساده ی این ناحیه، کار آسانی نیست. اما ناراحت کننده تر از خاراندن این ناحیه در محیط عمومی، ندانستن علت آن است. این مشکل فکر شما را مشغول می کند و مدام در پی یافتن علت آن هستید، از خود می پرسید علت خارش واژن التهابی ساده است یا مسائل جدی تری مانند عفونت واژن یا شپش ناحیه ی تناسلی باعث آن شده است؟

علت خارش واژن و راه های درمان آن
علت خارش واژن و راه های درمان آن

به طور کلی، وقتی دچار خارش واژن می شوید، احساس می کنید گویی ژاکتی پشمی با این ناحیه در تماس است و آن را ملتهب می کند. نگران نباشید، می خواهیم کمک کنیم تا نگرانی شما کمتر شود، به همین دلیل، در ادامه ی این متن، علل خارش واژن و راه های درمان آن را بررسی کرده ایم. برای درمان می توانید به پزشک متخصص زنان و زایمان در شیراز مراجعه کنید.

۱- واژینوز باکتریایی

واژینوز باکتریایی از بیماری های بسیار شایع واژن است. واژینوز باکتریایی (BV) بر اثر رشد بیش از حد باکتری ها و برهم خوردن تعادل pH واژن ایجاد می شود.

علائم و نشانه های واژینوز باکتریایی

خارش واژن اولین نشانه ی عفونت واژینوز باکتریایی نیست. ترشحات رقیق و بد بوی واژن به همراه سوزش کلی ناحیه، علائم اولیه این بیماری است. اگرچه خود این علائم نیز باعث خارش واژن می شوند.

درمان واژینوز باکتریایی

برای درمان واژینوز باکتریایی می توانید از ژل بهداشتی بانوان استفاده کنید. با استفاده از ژل واژینال تعادل pH واژن برمی گردد و محیط آن اسیدی تر می شود. اسید واژن به کشتن باکتری های بد و مضر کمک می کند و مفید است. اگر با استفاده از ژل بهداشتی بهبود نیافتید، نزد پزشک بروید. با مصرف آنتی بیوتیک تجویزی این عفونت درمان می شود.

۲- عفونت قارچی

عفونت قارچی واژن در واقع، رشد بیش ‌از حد قارچی به نام کاندیدا است. وقتی خارش قابل توجهی در ناحیه ی واژن وجود داشته باشد، اولین بیماری ای که به ذهن می آید، عفونت قارچی است.

علائم و نشانه های عفونت قارچی

ترشحات غلیظ و پنیری شکل، قرمزی ناحیه ی لابیا (بافت بیرونی آلت تناسلی) و فرج و خارش از علائم شناخت ‌شده ی عفونت قارچی واژن است. در نتیجه، علت خارش واژن با ترشح می تواند عفونت قارچی باشد.

تشخیص و درمان عفونت قارچی

باید به این نکته توجه کنید که فقط یک سوم زنانی که به خارش و سوزش واژن دچار می شوند، عفونت قارچی دارند. یکی از داروهای مؤثر این بیماری میکونازول است. میکونازول جزو داروهای ضد قارچ است و اگر به عفونت قارچی مبتلا باشید، قطعاً درمان می شوید.

۳- اگزما یا پسوریازیس

بیماری های پوستی مانند اگزما یا پسوریازیس بر اثر حساسیت یا بیماری خود ایمنی ایجاد می شوند. اگزما معمولاً روی قسمت های داخلی آرنج، چین و چروک ها، ناحیه ی کشاله ران، و ناحیه ی لابیا (بافت بیرونی آلت تناسلی) ظاهر می شود. علاوه بر اگزما، پسوریازیس نیز ممکن است روی واژن ایجاد شود.

پوست در برابر عوامل مختلف از خود واکنش نشان می دهد. واکنش پوستی ممکن است رنگ، شکل و بافت پوست را تغییر دهد. این تغییرات و ضایعات پوستی را راش می نامند.

بیشتر مبتلایان اگزما و پسوریازیس در درمان و کنترل بثورات پوستی (ضایعات و لکه های قرمز رنگ) خبره اند، اما اگر برای اولین بار است که دچار علائم اگزما یا پسوریازیس می شوید، نزد پزشک بروید. چنانچه اگزما یا پسوریازیس عود کند، می توانید آن را کنترل کنید. پزشک ممکن است برای درمان پسوریازیس، قرص خوراکی یا کرم موضعی را برایتان تجویز کند.

4- بیماری های مقاربتی (STD)

خلاف تصور رایج، خارش واژن جزو علائم شناخته ‌شده ی اکثر بیماری های مقاربتی نیست، اما گاهی اوقات از اولین نشانه های ابتلا به بیماری است. ممکن است خارش واژن شدت یابد و سبب سوزش، ادرار همراه با درد، ترشحات بدبو، زخم‌ در ناحیه ی تناسلی و رابطه ی جنسی دردناک شود. اگر این علائم را تجربه کردید، باید نزد متخصص زنان بروید و حتماً آزمایش کشت ترشحات واژینال انجام بدهید.

زگیل تناسلی از جمله بیماری های مقاربتی است که اغلب با خارش همراه است. عامل ابتلا به زگیل تناسلی معمولاً نوع کم‌خطر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. زگیل تناسلی سبب ایجاد ضایعات پوستی می شود. این نوع از بیماری های مقاربتی pH واژن را تغییر می دهند و سبب خشکی و خارش می شوند.

درمان زگیل تناسلی

ویروس HPV به طور کامل درمان نمی شود. درمان های موجود زگیل های تناسلی قابل مشاهده را از بین می برند. با مراجعه به پزشک می‌توانید علائم و نشانه های زگیل تناسلی را درمان کنید و میزان بروز آن را کاهش دهید. مانند بیماری های مقاربتی دیگر، آنتی بیوتیک ها در درمان زگیل تناسلی نیز مؤثرند. پس، برای درمان زگیل تناسلی و مصرف آنتی بیوتیک حتماً نزد پزشک بروید و از خوددرمانی بپرهیزید.

۶- شپش ناحیه ی تناسلی

وجود حشره و انگل در هر یک از قسمت های بدن ناخوشایند است، مخصوصاً ناحیه ی تناسلی. شپش تناسلی یا شپش عانه، نام نوعی حشره‌ از راسته ی شپش است که در ناحیه ی تناسلی زندگی می کند. شپش تناسلی فقط در بدن انسان زنده می ماند. شپش عانه انگل خارجی محسوب می شود و در خارج از بدن انسان زندگی می کند.

تنها منبع تغذیه ی شپش تناسلی خون انسان است. آلودگی های انگلی ناشی از شپش عانه در ناحیه ی تناسلی به‌راحتی قابل انتقال است و می تواند علت خارش واژن شدید باشد. شپش های تناسلی برای تغذیه شما را گاز می‌ گیرند. گزش شپش و تخم‌ شپش روی پوست، دو دلیل ایجاد خارش و سوزش در ناحیه ی تناسلی است.

راه های انتقال شپش ناحیه ی تناسلی

رابطه ی جنسی تنها راه انتقال شپش تناسلی نیست. تماس پوستی هم ممکن است شپش عانه را انتقال دهد. مثلاً، شپش تناسلی ممکن است از طریق تماس با ملافه ی آلوده به شپش و تخم شپش در یک هتل غیر بهداشتی به شما انتقال یابد و سپس از طریق تماس پوستی یا رابطه ی جنسی به شریک جنسی تان هم منتقل شود. شپش تناسلی با پوشیدن شلوار و لباس زیر فرد آلوده نیز انتقال می یابد.

پیشگیری و درمان شپش ناحیه ی تناسلی

شپش ناحیه ی تناسلی با داروهای بدون نسخه ای مانند کرم پرمترین قابل‌ درمان است، اما همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. برای پیشگیری از ابتلا به شپش ناحیه ی تناسلی حتماً به نکات مهم زیر توجه کنید:

• از رابطه ی جنسی محافظت نشده بپرهیزید.
• به بهداشت هتل و محل اقامت خود اهمیت دهید.
• شلوار و لباس زیر دیگران را نپوشید.
• شلوار و لباس‌ زیر خود را به دیگران ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.