متخصص چشم شیراز

تخصص چشم شاخه‌ای از پزشکی است که با آناتومی، فیزیولوژی و بیماریهای چشم، پلک و مجرای اشکی سر و کار دارد. یک متخصص چشم پزشکی در تشخیص و درمان بیماریهای طبی و جراحی چشم انسان مهارت دارد. چشم انسان می‌تواند دچار حوادث و بیماریهای مختلف گردد مانند عفونت میکروبی چشم، آب سیاه، آب مروارید، گل مژه، دکولمان شبکیه و … از آنجا که چشم‌ پزشکان بر روی چشم جراحی هم انجام می‌دهند، این تخصص تخصصی جراحی و طبی است.

پزشک مخصوص چشم در زمینه مراقبت‌های دارویی و جراحی چشم و سیستم بینایی و همچنین در جلوگیری از بیماری چشمی و آسیب‌های چشمی دارای تخصص است.

متخصص چشم، پزشک چشم است که چهار سال دوره پیش پزشکی در مقطع کارشناسی، چهار سال دوره پزشکی، یک سال دوره انترنی و سه یا چند سال دوره تخصص در زمینه پزشکی و دوره جراحی و مراقبت از چشم را گذرانده است. چشم پزشک متخصصی واجد شرایط و دارای برد قانونی است و برای تشخیص، درمان و کنترل شرایطی که چشم و سیستم بینایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

متخصص چشم می تواند مراقبت کامل از چشم را ارایه دهد یعنی خدمات مربوط بینایی، معاینه چشم، مراقبت از چشم، جراحی و تشخیص، و درمان بیماری و بهبود عوارض مربوط به بینایی که ناشی از شرایطی دیگر مانند دیابت است.

متخصص چشم پزشکی

متخصص چشم پزشکی

وظایف متخصص چشم پزشکی

این متخصصان به تشخیص، درمان و جراحی ضایعات و بیماری‌های چشم می‌پردازند. در ایران این رشته دارای چند فلوشیپ است، از جمله فلوشیپ استرابیسم (انحراف چشم)، قرنیه و سگمان قدامی، گلوکوم (آب سیاه)، ویتره و رتین (شبکیه)، بیماری‌های سطح چشم، پاتولوژی (آسیب شناسی) چشم مشترک با متخصصان پاتولوژی، ترومای چشم، جراحی پلاستیک چشم و. . . .

انتخاب پزشک چشم

از آن جایی که بینایی خیلی مهم است پس در زمینه مراقبت از چشمان خود خیلی دقت کنید. پزشک مناسبی را انتخاب نمایید کسی که دوره های لازم را دیده و دارای تجربه کافی است و می تواند به تشخیص درست و درمان بیماری به شما یاری رساند کسی که دارای دانش کافی است و بهترین نتیجه ممکن بهترین و مراقبت را جهت حفظ سلامت بیمار ارایه می دهد.

تجربه مورد نیاز متخصص چشم پزشکی

چشم پزشکان باید دارای تجربه کافی باشند. اپتومتریست یا چشم پزشکی که تجربه بیشتری دارد بهتر می تواند بیماری های چشمی و ناهنجاری‌ها را تشخیص دهد زیرا آنان بیماران زیادی را معاینه کرده اند. از دیگر مزایای ملاقات با چشم پزشک دارای تجربه این است که اطمینان داریم آنان اپتومتری و چشم پزشکی را قبلا بارها و بارها انجام داده اند. توجه کنید بیماران هنگام مواجه با قصور و خدمات بد هرگز آن را فراموش نمی‌کنند.

همچنین ممکن است فرد مایل باشد درباره پژوهش‌های پزشکی یا دوره های آموزش پزشکی که چشم پزشک در آن شرکت کرده است اطلاعاتی کسب نماید. زیرا چشم پزشکانی که در این زمینه‌ها فعالیت داشته‌اند درباره تحقیقات و آموزش به روز هستند این پزشکان در زمینه آخرین تکنیک‌های روز در تشخیص و درمان بیماری چشم و مشکلات مربط به دید دارای آگاهی بیشتری هستند.

خدمات ارایه شده توسط متخصص چشم پزشکی

انتخاب چشم پزشکی که طیف گسترده‌ای از خدمات را ارایه می دهد خیلی مفید است البته بسته به نوع خدماتی که نیاز دارید چشم پزشک خود را انتخاب نمایید. پزشکانی که خدمات اندکی ارایه می‌دهند اغلب قادرند خدمات تخصصی را انجام دهند یا به درمان بیماری‌های خاص بپردازند بیماری‌هایی نظیر آب سیاه و آب مروارید. باید بدانید به کدام پزشک نیاز دارید و بسته به نیاز خود چشم پزشکی مناسبی انتخاب نمایید.

چشم پزشکی کودکان چیست؟

رشته‌ای فوق تخصصی از چشم پزشکی می باشد. در این رشته فوق تخصصی، فارغ التحصیلان متخصص چشم پزشکی مدتی را بطور اختصاصی در زمینه نحوه معاینه چشم کودکان و بیماری‌های خاص چشم کودکان و نحوه تشخیص و درمان آنها به تحصیل می‌پردازند.

معمولا انحراف چشم جزء بیماری‌های شایع چشم کودکان و در کودکان انحراف چشم شایعتر از بزرگسالان است و به همین دلیل همراه با دوره آموزشی بیماری‌های چشم کودکان، در این دوره فوق تخصصی انواع انحرافات چشم و نحوه تشخیص و درمان آن ها نیز به متخصصین آموزش داده می‌شود .

استرابیسم به معنی انحراف چشم می‌باشد و به همین دلیل رشته فوق تخصصی فوق مجموعا به عنوان فوق تخصص چشم پزشکی کودکان و استرابیسم شناخته می‌شود. در انجمن چشم پزشکی ایران نیز گروه فوق تخصصی چشم پزشکی کودکان و استرابیسم وجود دارد.

جهت مشاهده لیست پزشکان متخصص چشم در شیراز در سایت شیراز پزشک کلیک نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.