زگیل تناسلی چیست؟

ـزگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی (Genital Wart) بیماری است حاصل ابتلا به ویروس HPV و راه انتقال آن عموما تماس جنسی با فرد مبتلا میباشد.

ویروس HPV چیست؟

تمام انواع زگیل چه تناسلی و چه غیرتناسلی حاصل ابتلا به ویروس HPV میباشند. یعنی زگیلهای نقاط دیگر بدن مثل زگیل دست یا زگیل صورت یا زگیل بدن هم حاصل همین ویروس HPV میباشند. تفاوت این زگیل ها در نقاط مختلف بدن ساب تایپ های ویروس است. مثلا ساب تایپهای 6 و 11 و 16 و18 بیشتر زگیل تناسلی ایجاد میکنند و زگیل های بدن شماره گذاری متفاوت و در نتیجه ساختار ویروس شناسی متفاوت دارند ولی در نهایت تمام اینها همان ویروس HPV هستند.

"<yoastmark

انتقال زگیل تناسلی

انتقال ویروس HPV معمولا از راه تماس با فرد آلوده است. برای زگیل عموما این تماس یک تماس جنسی با خانم یا آقای آلوده به ویروس اچ پی وی است.

نکته مهم در این بین این است که با توجه به محلهای بروز زگیلهای تناسلی استفاده از کاندوم از انتقال بیماری جلوگیری نمیکند. به همین دلیل هم شاید اخیرا انتشار آن در جامعه ما به شدت بیشتر شده است و بخشی از مراجعین مطب اورولوژیست ها را همین بیماران تشکیل میدهند. اما سوال بسیار مهمی که بسیاری از بیماران از متخصص اورولوژی میپرسند راجع به انتقال غیر جنسی بیماری است.

واقعیت این است که انتقال غیرجنسی بیماری کمی نامحتمل است ولی همه اورولوژیست ها در مراجعین مطب بیمارانی را میبیند که بدون هیچ سابقه ای از مقاربت مشکوک دچار شده اند و در بررسی دقیق شرح حال آنها به مواردی مثل استفاده از تیغ خودتراش مشترک یا استخرهای آلوده یا توالت آلوده برمیخوریم. در نتیجه اینکه بگوییم انتقال زگیل تناسـلی فقط از راه جنسی است کاملا غلط و مردود است هرچند انتقال غیرجنسی آن بسیار نامحتمل است.

انواع زگیل تناسلی

ویروس HPV به دو نوع پوستی و تناسـلی دسته بندی می شود. در ادامه با ویژگی های زگیل پوستی و زگیل تناسلی آشنا خواهید شد.

زگیل پوستی: بیشتر زگیلها از نوع زگیل پوستی هستند. زگیل های پوستی روی پوست بازو، سینه، دستها و پاها ظاهر می شوند. زگیل های پوستی با زگیل های تناسلی فرق دارند و معمولا خطرناک نیستند.

زگیل تناسلی: زگیل تناسـلی در نواحی مرطوب بدن رشد می کند. دلیل نامگذاری زگیل تناسلی این است که ناحیه تناسلی و اطراف مقعد را تحت تاثیر قرار می دهد. زگیل تناسـلی را روی پوست و بخش هایی از بدن که سطح مخاطی ندارند مشاهده نمی کنید. زگیل های تناسلی همیشه بد نیست؛ بلکه به دو دسته کم خطر و پر خطر دسته بندی می شود.

ما دو نوع زگیل تناسلی داریم؛ زگیل تناسـلی کم خطر، زگیل تناسلی پر خطر

زگیل تناسلی کم خطر چه ویژگی هایی دارند؟

زگیل تناسـلی کم خطر، نوعی از ویروس HPV است که باعث تغییرات سلولی سرطانی نمی شوند و فقط زگیل ایجاد می کنند. اگر ویروس زگیل تناسلی کم خطر روی ناحیه تناسلی و مقعد رشد کند، در این قسمتها زگیل به وجود می آورد. هم زنان و هم مردان مستعد زگیل تناسلی کم خطر هستند.

البته خانمها باید بیشتر حواسشان را جمع کنند؛ زیرا این زگیل ها ممکن است در جاهایی که قابل دیدن نیستند، مانند دهانه رحم و واژن نیز ظاهر شوند. این زگیل ها موجب تغییرات اندکی در قسمت دهانه رحم می شوند. این زگیل ها بیشتر در قسمت خارجی دستگاه تناسلی ایجاد می شوند و کمتر در قسمت داخلی ایجاد می شوند. زگیـل تناسلی کم خطر باعث ایجاد سرطان نخواهد شد.

12 نوع از ویروس زگیل تناسـلی کم خطر وجود دارد که نوع 6 و 11 این ویروس از دیگر انواع فعال تر هستند و باعث به وجود آمدن زگیل تناسـلی در اکثر افراد می شوند.

زگیل تناسلی پر خطر چه ویژگی هایی دارند؟

زگیل تناسـلی پر خطر، نوعی از ویروس زگیل تناسـلی است که موجب سرطان می شود. ویروس زگیـل تناسـلی پر خطر می تواند باعث سرطانهایی مانند سرطان دهانه رحم، سرطان واژن و سرطان دهانه واژن در زنان شود. اگر این ویروس در بدن مردان رشد کند، موجب سرطان آلت تناسلی در مردان می شود. علاوه بر اینها، این ویروس مرموز در ایجاد سرطان های دهان، زبان، لوزه، حنجره و مقعد نیز نقش دارد.

این زگـیل ها بیشتر به نواحی داخلی دستگاه تناسلی نفوذ می کنند. زگیل پر خطر نیز 12 نوع یا تیپ دارد که حدود 70 درصد موارد گزارش شده بیماری سرطان دهانه رحم توسط تیپ های 16 و 18 رخ می دهد و در 95 درصد سرطان های مقعد و اکثر سرطان های دهانی و واژن ویروس تیپ 16 نقش پر رنگی دارد.

نحوه تشخیص زگیل تناسلی

تشخیص معمولا با توجه به یافته های بدست آمده از سوابق بیمار و شکل ظاهری زگیل‌های تناسـلی انجام می‌شود. این آزمایش های معمولا توسط دکتر زنان و زایمان و یا دکتر کلیه و مجاری ادراری گرفته می شود. روش های تشخیص زگیل تناسلی عبارتند از:

آستووایتنینگ:
گاهی اوقات، تشخیص ضایعات تنها با کمک روش پیشرفته ای به نام آستووایتنینگ (acetowhitening) امکان پذیر است. در این روش، به مدت 5 تا 10 دقیقه از محلول اسید استیک ۵ درصد در ناحیه ی مشکوک استفاده می شود. رنگ نواحی دچار عفونت، سفید خواهد شد.

تست پاپ اسمیر:
تست پاپ اسمیر نیز باید همیشه برای بررسی وجود عفونت‌ HPV و سلول‌های غیرطبیعی در دهانه رحم به طور منظم انجام شود. همچنین انجام عمل کورتاژ تشخیصی یا نمونه برداری از رحم

نمونه برداری بیوپسی:
در صورت غیرطبیعی بودن ضایعات یا عود مجدد آنها پس از درمان، نمونه برداری بیوپسی انجام می شود.
می توان از تست های آزمایشگاهی خاص نیز برای تأیید وجود عفونت HPV استفاده کرد.

کولپوسکوپی:
با بزرگ نمایی ناحیه ی مربوطه (کولپوسکوپی) با استفاده از یک اسکوپ می توان ضایعات را مشاهده کرد. برای بررسی وجود ضایعات در کانال واژن و دهانه ی رحم از کولپوسکوپ استفاده می کنند.

راه های درمکان زگیل تناسلی چیست؟

پماد های موثر برای درمان زگیل تناسلی

  1. پماد ایمی کوئیمود با نام تجاری آلدرا یا زیکلارا؛
  2. پمادپودو فیلین و پودوفیلوس ؛
  3. پماد کلرواستیک اسید یاTCA؛
  4. پمادsine cate chins ؛

روش های جراحی برای درمان زگیل تناسـلی

  1. کریو تراپی یا منجمد کردن
  2. الکتروکوتری
  3. برداشتن زگیل با حراحی
  4. درمان با لیزر

روش های پیشگیری از ابتلا زگیل تناسلی

  • استفاده از کاندوم در رابطه جنسی در افراد مبتلا و ناقل
  • واکسنHPV؛ که از ابتلا به سرطان سرویکس هم جلوگیری به عمل می آورد.
  • زگیل چون ناشی از عفونت ویروس پاپیلوما می باشد اگر درمان نشود و مزمن شود زمینه را برای ایجاد سرطان های جنسی مردانه و زنانه فراهم می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.